Compass Group Norge har inngått en avtale om å kjøpe 4Service, en ledende leverandør av mat- og facility management-tjenester.
Det fremkommer i en pressemelding.
Oppkjøpet har forbehold om godkjennelse fra myndighetene.
4Service har hovedkontor i Oslo, tilbyr et bredt spekter av tjenester, inkludert mat, renhold og vedlikehold, samt overnatting for bygg- og anleggsbransjen og offshorearbeidere på 35 lokasjoner i Norge, og sysselsetter 6.500 personer.
– Det norske markedet for mat- og facility management-tjenester er allerede av betydelig størrelse og forventes å vokse ytterligere. Segmentet for flerbrukerbygg er i sterk vekst, og 4Service er godt posisjonert for å kapitalisere på dette gjennom etablerte relasjoner med sentrale eiendomsaktører, heter det.
De sammenslåtte selskapene vil dra nytte av komplementære styrker innen kulinarisk ekspertise, skreddersydde tjenester og et felles verdigrunnlag som omfatter mangfold, inkludering og bærekraft.
Dette vil gi en unik posisjon i markedet og legge grunnlaget for videre vekst i et marked med økende etterspørsel.
– Det er med stor glede at vi kunngjør avtalen om å kjøpe 4Service. Compass Group Norge har alltid hatt et sterkt fokus på å levere markedsledende kulinariske opplevelser, en forpliktelse vi deler med 4Service. Med mat i kjernen av vår virksomhet har vi de siste årene styrket vår posisjon innen facility-management. Dette oppkjøpet er en del av vår overordnede konsernstrategi om å fokusere på kjernemarkeder og investere i strategiske oppkjøp. Vi investerer i tjenester innenfor flere markedssegmenter for å tilpasse oss kundens behov, og vi har nylig gjort flere oppkjøp i Tyskland, Frankrike og Storbritannia.
Det sier Kathinka Friis-Møller, Chief Executive Officer Europe and Middle East i Compass Group.
– Siden oppstarten i 2010 har 4Service vært på en utrolig reise. Å bli en del av Compass Group Norge vil være et viktig neste skritt på denne reisen for å fortsette veksten vår både i Norge og utenfor. Sammen kan vi bygge videre på vår felles kultur, utvikle våre ansatte og fortsette å levere markedets mest innovative løsninger, sier Tor Rønhovde, Chief Executive Officer i 4Service.